top of page

3.

Συμβουλευτική & Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Η επιλογή προγράμματος εκπαίδευσης και επαγγελματικής δραστηριότητας και ειδικότερα, η διαμόρφωση επαγγελματικών στόχων είναι πράξεις που δεν αφορούν μία συγκεκριμένη ηλικία. Είναι γεγονότα ευρύτερης σημασίας, συμβαίνουν σε οποιαδήποτε περίοδο της ζωής μας και υποδηλώνουν, από τη μια, μία βαθύτερη προσωπική μας ανάγκη κάλυψης των εκάστοτε εσωτερικών μας αναγκών για επίτευξη των προσωπικών μας στόχων, ενώ, από την άλλη, αποτελούν και μία βαθύτερη ανάγκη μας για επίτευξη του μοναδικά προσδιορισμένου από εμάς εκείνη την περίοδο κυριότερου σκοπού της ζωής μας.

 

Σήμερα, σε όλα σχεδόν τα εργασιακά επίπεδα, προβάλλεται ως αναγκαίο ζητούμενο η ικανότητα σύνθεσης, αλλά και ανασύνθεσης, τόσο των υπαρχουσών, όσο και των εισερχόμενων πληροφοριών, ώστε να παράγεται από τον/την εργαζόμενο/η μία νέα πληροφορία. Κάθε εργαζόμενος/η καλείται, στον βαθμό που μπορεί και ανάλογα με τις ικανότητες, αλλά και τις γνώσεις που διαθέτει, ν' ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του εκάστοτε εργασιακού χώρου. Η πρόσληψη σε μία εργασία ακολουθεί συχνά μία διαδικασία, που ανάλογα με τις απαιτήσεις της προσφερόμενης θέσης διαρκεί ώρες και μερικές φορές και ημέρες. Τα τυπικά προσόντα του/της υποψηφίου/ας δεν αποτελούν πάντοτε το κυρίαρχο κριτήριο προσλήψεως. Λαμβάνονται εξίσου υπόψη, ανάλογα με τις απαιτήσεις της εργασιακής θέσης, χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του/της, όπως, μεταξύ άλλων, είναι η αντιληπτική του/της ικανότητα, η ικανότητά του/της να επικοινωνεί αυθεντικά και αποτελεσματικά, η ικανότητά του/της να συνεργάζεται με άλλα άτομα στο πλαίσιο ομαδικής εργασίας, η ικανότητά του/της να προσαρμόζεται σε καταστάσεις έντονης πίεσης, η διαθεσιμότητά του/της για ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας του/της ή και στο εξωτερικό κλπ..

 

Για να μπορεί ο/η εργαζόμενος/η ν' ανταποκρίνεται επιτυχώς στις απαιτήσεις και στα καθήκοντα της εργασίας του/της, χρειάζεται να έχει επιλέξει ο/η ίδιος/α το επάγγελμα που θα κάνει, ούτως ώστε ασκώντας το, να αισθάνεται δημιουργικός/ή και ευτυχισμένος/η. Χρειάζεται, επίσης, προκειμένου να μπορεί "να επιβιώνει" σ' ένα περιβάλλον που διαρκώς μεταβάλλεται, να παρατηρεί διαρκώς τις εσωτερικές του/της ανάγκες, να τις παρουσιάζει στους συνεργάτες του/της και στον/στην προϊστάμενο/η του/της, όποτε θεωρεί ότι αυτό είναι αναγκαίο, να βάζει όρια, όποτε νιώθει ότι ο προσωπικός του/της χώρος παραβιάζεται, να διεκδικεί τα δικαιώματά του/της, να προσαρμόζεται δημιουργικά στα πράγματα, επιδεικνύοντας ευελιξία, να διασφαλίζει την συναισθηματική του/της ισορροπία, να διαφυλάσσει την προσωπική του/της και την επαγγελματική του/της ακεραιότητα, αλλά και την υπόληψή του/της ως ατόμου.

 

Σε μία εποχή, μάλιστα, όπου η παγκοσμιοποίηση μοιάζει “αποφασισμένη να σαρώσει" τα πάντα στο πέρασμα της, όπου τα εργαλεία του εγγύς μέλλοντος μάς είναι άγνωστα, όπου οι νέες τεχνολογίες διαφοροποιούν, ουσιαστικά, τη φύση των επαγγελμάτων, όπου η σταθερότητα της παραμονής σ’ ένα επάγγελμα δεν είναι δεδομένη, όπου ένας/μία εργαζόμενος/η αναμένεται ότι μπορεί να κάνει αλλαγή καριέρας τουλάχιστον τέσσερις φορές κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του/της, όπου σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο οι εξελίξεις είναι ταχύτατες και απρόβλεπτες, ο ρόλος της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού καθίσταται περισσότερο αναγκαίος από ποτέ.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά στη συμβουλευτική διαδικασία. Στόχος της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, λοιπόν, είναι η υποβοήθηση του/της συμβουλευόμενου/ης οποιασδήποτε ηλικίας ως προς την αναγνώριση των αξιών του/της, αυτών που πραγματικά θα επιθυμούσε για τη ζωή του/της, των επαγγελματικών του/της ενδιαφερόντων, των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων του/της, των δυνατών και των αδύναμων στοιχείων της προσωπικότητάς του/της, η καλύτερη γνώση, με λίγα λόγια, του εαυτού του/της που θα μπορούσε ν' αποτελέσει τη βάση για πιο ώριμες, ορθολογικές και κατάλληλες για εκείνον/η εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές. Στόχος, επίσης, της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι η προετοιμασία του/της συμβουλευόμενου/ης για θέματα σχετικά με την ένταξη του/της στην αγορά εργασίας, την αλλαγή εργασιακού κλάδου, τη μετακίνηση του/της σε άλλο τομέα του φορέα όπου εργάζεται, όπως επίσης και η ενημέρωσή του/της σχετικά με τα μέσα που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει, ώστε να πραγματοποιήσει όλα τα παραπάνω με επιτυχία.

Προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι χρησιμοποιούνται τεχνικές, εργαλεία, ασκήσεις, ερωτηματολόγια/τεστ και υλικό, όπως:

►   Άσκηση αναγνώρισης αξιών.

►   Άσκηση αναγνώρισης επιτευγμάτων.

►   Ασκήσεις αυτογνωσίας.

►   Ερωτηματολόγιο για την αναγνώριση των δυνατών στοιχείων της προσωπικότητας.

►   Ασκήσεις βοηθητικές ως προς τη λήψη επαγγελματικής απόφασης.

►   Ανάπτυξη σχεδιασμού δράσης για την επίτευξη του στόχου/των στόχων του ατόμου.

►   Ερωτηματολόγιο προσωπικότητας, τεστ ικανοτήτων και ερωτηματολόγιο ενδιαφερόντων, ψυχομετρικά εργαλεία του e-mellon, του ολοκληρωμένου συστήματος Επαγγελματικού Προσανατολισμού της εταιρείας Ison Psychometrica.

►   Ενημέρωση σχετικά με την αναζήτηση και την εύρεση σχετικών πληροφοριών για τις σχολές και τα επαγγέλματα.

►   Υποδείγματα σύνταξης βιογραφικού σημειώματος και συνοδευτικής επιστολής.

►   Οδηγίες για την διόρθωση έτοιμου βιογραφικού σημειώματος και έτοιμης συνοδευτικής επιστολής.

►   Οδηγίες και βιωματικές ασκήσεις για την συνέντευξη επιλογής προσωπικού.

►   Οδηγίες για την αξιοποίηση και τη σωστή χρήση του LinkedIn ως μέσου προβολής του επαγγελματικού προφίλ, εύρεσης εργασίας, επιλογής επαγγελματικού κλάδου και κοινωνικής δικτύωσης.

bottom of page